Zusammenfassung
Bei der postoperativen Kontrolle von Nierentransplantaten hat sich die ultrasonographische
Untersuchung als wichtig erwiesen, da sie mit hoher Treffsicherheit Nierenstau, extrarenale
Flüssigkeitsansammlungen und Rejektionen nachweisen kann. Bei Nierensteinen und vaskulären
Komplikationen können entsprechende zusätzliche Informationen vermittelt werden. Der
klinische Verdacht auf akute tubuläre Nekrose, die direkt im Schallbild nicht nachweisbar
ist, sollte dann bestärkt sein, wenn keine anderen Gründe für das Transplantatversagen
nachweisbar sind. Wegen des hohen Informationsgehaltes, der leichten Reproduzierbarkeit
der Ergebnisse ohne nennenswerte Patientenbelastung oder Komplikationen sollte jede
Abteilung, die Patienten mit Nierentransplantaten betreut, diese Untersuchungsart
routinemäßig durchführen.
Abstract
Real-time and B-scan ultrasound have proved to be of great value for the evaluation
and follow-up of patients with renal transplants. They can help to identify renal
obstruction, extrarenal fluid collection and rejection with high accuracy. In the
presence of renal calculi and vascular complications, they can also yield important
additional information. Acute tubular necrosis (ATN) cannot be diagnosed with sufficient
certainty. Clinical suspicion of acute tubulär necrosis, however, is intensified if
no other reason for the transplant failure can be found. Because of the wide ränge
of information provided by this examination, its reproducibility and insignificant
patient strain and low incidence of complications, every department participating
in the care of transplant patients should be able to conduct real-time and B-scan
ultrasound on a routine basis.